Ar kādiem šķēršļiem jārēķinās, pārvietojoties ar invalīdu ratiņiem?

invalīdu ratiņiInvalīdu ratiņi ir viens no mobilitātes palīglīdzekļiem un nāk talkā gadījumos, kad gūtas nopietnas muguras vai kāju traumas. Pateicoties mūsdienu tehnoloģiju attīstībai, slimnieku ērtībām ir radīti vairāki ratiņkrēslu veidi, piemēram, elektriskie, multifunkcionālie, universālie un vieglie vai pastiprinātie ratiņkrēsli.

Tādēļ ir daudz vieglāk piemeklēt atbilstošāko risinājumu, pielāgot to individuālām vajadzībām un padarīt pārvietošanos maksimāli ērtu. Tomēr bieži vien, dodoties ārpus mājām, personas invalīdu ratiņos mēdz saskarties ar dažādiem šķēršļiem un pat atsevišķu objektu nepieejamību.

Ar kādām problēmām un šķēršļiem tad visbiežāk saskaras personas invalīdu ratiņos, par to pastāstīsim raksta turpinājumā.

  • Sabiedriskais transports. Arī Latvija iet līdzi laikam un arvien vairāk sabiedriskā transporta veidu ir pielāgoti arī personām invalīdu ratiņos. Zemās grīdas tramvaji ļauj brīvāk tajos iebraukt arī personām ratiņkrēslā, bet autobusos piejamas ērtas uzbrauktuves. Arī vairākās Latvijas dzelzceļa stacijās ir pieejami ērti mobilie pacēlāji, kas palīdz personām ratiņkrēslos nonākt līdz peronam un iekāpt vai izkāpt no vilciena. Tomēr jāņem vērā, ka personai ratiņkrēslā, kas plāno braucienu ar vilcienu un vēlas izmantot mobilo pacēlāju, par to iepriekš jābrīdina dzelzceļa stacijas administrācija. Protams, arī mikroautobusiem būtu jābūt pielāgotiem cilvēku ar invaliditāti vajadzībām tomēr tieši par šo transportlīdzekli visbiežāk dzirdamas sūdzības, īpaši mikroautobusu vadītāju neiecietības dēļ. Tādēļ, pirms doties ieplānotajā maršrutā, vienmēr ieteicams iepriekš pārliecināties, vai izvēlētais transporta līdzeklis ir aprīkots ar uzbrauktuvēm vai pacēlājiem.
  • Ceļu segums. Biežas problēmas, pārvietojoties ar ratiņkrēslu (starp citu, šeit var lasīt vairāk), var sagādāt arī nekvalitatīvais ceļu segums. Tāpēc, pirms došanās ieplānotajā maršrutā patstāvīgi, ieteicams to izbraukt kopā ar pavadoni, lai pārlecinātos par ceļa seguma kvalitāti. Protams, bedres iespējams apbraukt, bet ko darīt gadījumos, kad ceļā gadījusies augsta apmale vai cits šķērslis? Šajā gadījumā būs grūti iztikt bez apkārtējo palīdzības. Tādēļ, ja plānots veikt maršrutu patstāvīgi, vislabāk pieturēties pie pārbaudītām vērtībām un izvēlēties maršrutu ar līdzenāko segumu.
  • Ēku plānojums. Viens no biežākajiem šķēršļiem, ko nākas pārvarēt apmeklējot kādu sabiedrisku ēku ir tās neērtais plānojums, piemēram, pārāk daudzi pakāpieni gan pie ieejas, gan, lai sasniegtu pirmo stāvu. Ja blakus šīm kāpnēm nav ērta roku balsta vai uzbrauktuves, tad piekļūšana ēkai var būt praktiski neiespējama. Tāpat lielas problēmas var sagādāt pārāk augsti sliekšņi un neapdomāti šauras durvju ailes, kurās var būt neiespējami iebraukt, ratiņkrēsla izmēra dēļ. Tāpēc, ja plānots apmeklēt kādu iestādi, kuras pieejamība šajā ziņā nav iepriekš praksē pārbaudīta, ieteicams vispirms ar to sazināties un noskaidrot piekļuves specifiku.

 

        Ienākumi no šīs reklāmas nonāk labdarībai



Leave a Reply